”Grundproblemet är det fria skolvalet.” Replik 17 januari, Dagens Nyheter.


17 januari, 2017

Det senaste året har Lärarnas riksförbund på ett föredömligt sätt tagit upp frågan om skolans likvärdighet. De ser att dagens skolpolitik drar isär skolsystemet med ökade skillnader mellan skolor och elever som följd. En utveckling som är skadlig för eleverna, skolan, lärarna och samhället. Alla förlorar på ett segregerat skolsystem.
I artikeln föreslår Åsa Fahlén och Isak Skogstad från Lärarnas riksförbund en rad insatser i syfte att stärka lärarnas möjligheter att kunna göra ett bra jobb i utsatta skolområden. Lärarnas riksförbund vill motverka segregation och utslagning i dessa områden. Det är en bra inriktning, lärarnas arbetsmiljö och arbetsvillkor måste stärkas.
Men Lärarnas riksförbund skriver ingenting om de krafter som skapar segregationen och uppdelningen i A- och B-skolor: Skolans marknadsutsättning, konkurrensen om eleverna, aktiebolagens lönsamma skolsegregation, det segregationsdrivande skolpengssystemet och det fria valet.
Dessa frågor hade väl varit värda en eller ett par meningar i denna artikel. Hur Lärarnas riksförbund ställer sig i dessa för segregationen så avgörande frågor hade varit värdefullt att få veta. Förslagen i artikeln mildrar segregationens effekter men de gör inget åt grundproblemet, skolans marknadsutsättning.

Daniel Suhonen, chef vid fackliga idéinstitutet Katalys
Sten Svensson, utredare Katalys och medlem av Nätverket för en likvärdig skola
Länk till repliken: www.dn.se/debatt/repliker/grundproblemet-ar-det-fria-skolvalet/


Katalys på sociala medier

        

Missa inte exklusiva erbjudanden och inbjudningar till spännande evenemang – börja prenumerera på Katalys nyhetsbrev!

Genom att anmäla dig till nyhetsbrevet godkänner du vår personuppgiftspolicy