Trenden inom styrning av offentlig sektor går sedan en tid tillbaka under namnet New Public Management (NPM). Sverige har gått från att organisera i princip alla samhällsnyttiga tjänster i offentliga monopol till att en mängd aktörer agerar på en politiskt skapad marknad.
NPM innebär att offentlig verksamhet drivs efter affärsmässiga principer. Det finns uppenbara problem med en sådan lösning. Till exempel har verksamheten inte längre som tydlig huvuduppgift att leverera väl fungerande samhällsservice. Ett annat mål blir att göra vinst i verksamheten, som dessutom gärna ska konkurrera med verksamhet utförd av andra aktörer. Ekonomi får samma status som demokrati, om inte högre status.
Katalys analyserar i den här rapporten effekterna av NPM på den svenska järnvägen. Förändringarna under de senaste 25 åren kan ses som en logisk reaktion på ett SJ som inte fungerade bra i alla avseenden. Men det vi har fått är långt från bättre. Katalys föreslår att tågtrafiken åter ska drivas efter samhällsnyttiga premisser. En möjlighet är att ge SJ ensamrätt på interregional trafik. Vidare bör Trafikverket ta tillbaka drift och underhåll av spåren samt övertar Jernhusens verksamhet och högre krav ställas på kvalitet och bra arbetsvillkor vid upphandling av regional spårtrafik.